Dziady

Dziady




Autor: Adam Mickiewicz

Tytuł: Dziady Poema

Data pierwszego wydania: Dziady cz. II i Dziady cz. IV zostały wydane w 1823 roku w drugim tomiku Poezji autora, Dziady cz. III ukazały się w 1832 roku jako czwarty tom zbiorowego wydania dzieł Mickiewicza; Dziady Widowisko ukazały się drukiem w 1860 roki, po śmierci poety, w zbiorze jego najwybitniejszych dzieł

Epoka literacka: romantyzm

Rodzaj literacki: dramat

Gatunek literacki: dramat romantyczny – gatunek dramatyczny, który ukształtował się w epoce romantyzmu i z założenia był opozycyjny w stosunku do założeń dramatu klasycystycznego

Temat: Dziady cz. II – tematem jest obrzęd dziadów i związane z nim zagadnienia moralne winy i kary; Dziady cz. IV – to romantyczne studium tragicznej miłości, Dziady cz. III – tematem dzieła jest zagadnienie martyrologii narodu polskiego, patriotyzmu i mesjanizmu. Dziady Widowisko, określane jako Dziady cz. I, nigdy nie zostały ukończone przez autora i obejmują kilka luźnych scen

Struktura dzieła: na całość Dziadów składają się cztery części o różnorodnej tematyce

Artykuły opracowania


„Dziady” cz. I - streszczenie szczegółowe
Czas i miejsce akcji oraz wątki w III cz. „Dziadów”
„Dziady” cz. III - streszczenie szczegółowe
Czas i miejsce akcji oraz wątki w IV cz. „Dziadów”
„Dziady” cz. IV - streszczenie szczegółowe
Czas i miejsce akcji oraz wątki w „Dziadach cz. II”
Życiorys Adama Mickiewicza
„Dziady”cz. II - streszczenie szczegółowe
Portret tragicznego kochanka i romantycznego bohatera z IV części Dziadów
Ludowość w „Dziadach cz. II”
„Dziady” cz. III jako dramat romantyczny i arcydramat polski
Interpretacja Wielkiej Improwizacji - „Nazywam się Milijon – bo za miliony kocham i cierpię katusze”
Martyrologia narodu polskiego w III cz. „Dziadów” - „I śledztwo, i sąd cały toczy się tajemnie”
Struktura i konstrukcja świata przedstawionego W III części „Dziadów”
Biografia romantycznego kochanka, zamknięta w trzech godzinach: miłości, rozpaczy i przestrogi
„Dziady cz. IV” - charakterystyka postaci
„Dziady cz. II” jako synteza dramatu romantycznego i antycznego
„Dziady cz. II” - charakterystyka postaci
Motywy literackie w „Dziadach” Mickiewicza
„Polska – Chrystusem narodów” czy „Polska – Winkelriedem narodów” – dwie koncepcje mesjanizmu
Geneza „Dziadów” Mickiewicza
„Wznoszę się! Lecę! Tam na szczyt opoki” interpretacja Małej Improwizacji
„Ach łotry, szelmy, ach łajdaki” – obraz społeczeństwa rosyjskiego w III cz. „Dziadów”
Obraz społeczeństwa polskiego w III cz. „Dziadów” - „Nasz naród jest jak lawa…”
„Kobieto! Puchu marny! Ty wietrzna istoto” – „Dziady” cz. IV jako romantyczne studium miłości
Spór światopoglądowy – polemika Gustawa – romantyka z Księdzem – racjonalistą
„Ciemno wszędzie, głucho wszędzie, Co to będzie, co to będzie?” – obrzęd dziadów i jego funkcja w dramacie
„Słuchajcie i zważcie u siebie, Że według Bożego rozkazu…” – prawdy moralne głoszone przez duchy w II cz. „Dziadów”
„Tyran wstał – Herod! – Panie, cała Polska młoda wydana w ręce Heroda” – interpretacja Widzenia Księdza Piotra
„Róża, ta róża żyje! Wstąpiła w nią dusza.” – Widzenie Ewy – interpretacja sceny IV dramatu
Plan wydarzeń III cz. „Dziadów”
„Dziady” cz. III - charakterystyka postaci
Plan wydarzeń IV części „Dziadów”
Plan wydarzeń „Dziadów cz. II”
Najważniejsze inscenizacje „Dziadów”
Mickiewicz - kalendarium twórczości
Życie i twórczość Adama Mickiewicza - kalendarium
Ballada „Upiór” - interpretacja
Opinie wybitnych o Mickiewiczu
Najważniejsze cytaty „Dziadów”
Bibliografia